יום ד', יא’ בטבת תשע”ט
דף הבית הצוות החינוכי המרחב הכיתתי גלריית תמונות חדר מורים יצירת קשר

"אחרי החגים" – בעקבות אירועי הטרור בחגי תשרי תשע"ו - והמשך גל הפגועים שלום וברכה, "אחרי החגים" כבר כאן והנה מגיעים להם ימי החול. ימים של שיגרה ברוכה.תלמידנו שבים לכיתה לאחר תקופה של חגים, תקופה שמזמינה בדרך כלל לחוויות טובות אך השנה הייתה שזורה באירועים קשים. בין הימים המשפחתיים, בין התפילות והטיולים, בין הארוחות והטקסים פגשו תלמידינו, לצערנו, גם באירועי טרור והרג.תלמידינו היו בחופשת החג עת הגיעו הבשורות המרות על רצח בני הזוג הרב איתם ונעמה הנקין, והידיעות על רצח הרב נחמיה לביא והאב הצעיר, החייל אהרון בנט (בניטה).יחד עם משפחותיהם, נחשפו ילדי ישראל לשני אירועי טרור אכזריים אשר בשניהם היו מעורבים ילדים רכים שחזו ברצח הוריהם.צער, פחד, כאב וכעס בלתי ניתנים להכלה או להסבר. נציגי השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך היו עם המשפחות והקהילות של נפגעי הטרור בימים הקשים, ליוו אותן בהתמודדות וממשיכים במתן תמיכה וסיוע.כמו כן, אנו בטוחים שההורים והמשפחות ברחבי ישראל מצאו את הדרך המתאימה לכל ילד ולכל משפחה לשתף ולדבר אודות שני אירועי הטרור.יחד עם זאת, בצד החזרה הברוכה לשגרת בית הספר, חשוב שנמצא זמן לשוחח עם תלמידינו על חופשת החג המורכבת שחוו.בשיחה נצטרך להשכיל למצוא מקום הן לסיפורי שמחת החגים, בילויים והנאות והן לשיתוף ועיבוד ההתמודדות עם שני אירועי הטרור הקשים.השיחה צריכה להיות מותאמת למידת הקרבה של התלמידים וקהילתם לאירועים.המסרים העיקריים שנבקש להעביר הם –· פעולות הטרור פגעו באנשים חפים מפשע.· פעולות טרור הן פעולות אכזריות, לא חוקיות, לא אנושיות וממשלת ישראל, הצבא והמשטרה פועלים כל הזמן, ימים כלילות למנוע פעולות אלה.· הילדים הצעירים שאיבדו את הוריהם בפיגועי הטרור לא יישארו לבד. המשפחה המורחבת, הקהילה בה הם חיים, חברי ההורים ורשויות המדינה יעניקו להם הגנה, טיפול וידאגו להם.· כולנו מקווים שלא יתרחשו עוד אירועי טרור ופגיעה באזרחים ובחיילים.יש לנו אמון ביכולת ההתמודדות וההחלמה של כולנו, על אף הקושי והכאב. להלן הצעה לניהול שיחה בכיתה –על מחנך הכיתה לבחור, בהתאם למידת הקרבה לאירוע, בהתאם לגיל התלמידים, בהתייחס לאקלים הכיתתי ולאור ניסיונו, את האופן בו ינהל את השיחה בכיתה עם השיבה לבית הספר.ניתן לתת מקום בו זמנית, באותו שיעור לשתי החוויות אליהן נחשפו התלמידים בחופשת החג – הבילוי והמשפחתיות ומנגד הטרור וההרג. ניתן לקיים שתי שיחות נפרדות זו אחר זו או בזמנים נפרדים, אך בכל אופן כדאי וראוי לתת מקום לשתי החוויות הרגשיות המייצגות את מורכבות החיים בישראל כפי שנחשפנו אליה בימי חול המועד. לחלק השיחה שעוסק באירועי הטרור חשוב לבוא מוכנים ולתת לתלמידים מידע מהימן ומעודכן, מותאם לגילם. יש להפריך שמועות, להימנע מדרמטיזציה ומפירוט של אירועים קשים. נשאל את התלמידים –· איפה "תפסה" אתכם הידיעה? מה אתם יודעים על מה שקרה? ממי שמעתם? · מה חשבתם כששמעתם על אירועי הטרור?· מה הרגשתם כששמעתם עליהם?· איך הגיבו בסביבה שלכם?· אילו מחשבות עוברות בראשכם מאז ששמעתם על האירועים?· אילו תחושות או תגובות אתם חווים מאז ששמעתם על האירועים?· מה הכי קשה לכם?(שלב זה בשיחה הוא טעון ומשמעותי מאוד, יש לנרמל תגובות ולומר, כי טבעי ביותר שבעקבות אירוע כזה חשים כך וכך... והתחושות האלה הולכות ומתפוגגות במשך הזמן, יש לשים לב לתלמידים עם תגובת יתר ולדווח עליהם. וכמובן - יש לשים לב במיוחד לתלמידים שהכירו או קשורים באיזשהו אופן לקורבנות או לאירועים). · מה יכול לעזור למשפחות שנפגעו להתמודד עם האסון?· מה יכול לעזור לכם להתגבר על הפחד והכאב? (במקרים של קרבה לאירועים)· מה תפקיד המשפחה המורחבת, הקהילה והמדינה במקרים כאלה?· מה חבריהם של אותם ילדים יכולים לעשות למענם? בכיתות בהם מעגל החשיפה לפגיעה הוא קרוב יותר מומלץ וכדאי לשלב גם פעילות יצירתית באמצעות אמנות, דרמה או מוסיקה אשר עשויה להוות גורם מעבד או מקל על החוויה. חשוב לשהות זמן מה בכאב. ואז לחבור לכוחות ולעשייה ולשאול: · מה אנחנו כאן בכיתה יכולים לעשות עכשיו כדי שנרגיש יותר טוב? (כתיבת מכתב לילדים, לחיילים, למשפחות...) בחלק השיחה אשר עוסק בחוויות החג והחופשה, נאפשר לתלמידים לשתף בסיפורים אודות בילויים, טיולים ואירועים משמעותיים שחוו.בתום השיחה חשוב שהמחנך יתאר בקול כיצד, לעיתים, באותו זמן אנו חווים גם הנאה וכיף וגם צער וכאב. היומיום של כולנו מורכב מחוויות שונות ומגוונות.אנחנו צריכים תמיד לזכור שמותר לשמוח מכל הלב ומותר להיות עצובים מכל הלב, ואפשר לדאוג או לפחד ובו זמנית גם לאהוב ולהתלהב.בכולנו פועלים רגשות מעורבים, מורכבים ובו זמניים וזה מה שנותן לנו כוח גם להיות עצובים וגם לחזור לשמוח. לכוח הזה קוראים – התמודדות. עקרונות חשובים בניהול השיחה - 1. מטרת השיחה היא הפחתת המתח, מתן אפשרות לביטוי רגשות ותחילת מתן מסרים של תקווה וציפייה לפתרון הסכסוך. 2. חשוב לתת לגיטימציה לתגובות התלמידים ולרגשותיהם. יש להעביר להם את המסר, שמדובר בתגובות נורמליות לאירועים שאינם נורמליים. יש להימנע מהכחשת הסכנה והכאב.3. מחנך הכיתה יכול לשתף את התלמידים בתחושותיו ובהרגשותיו, אולם באופן מבוקר ושקול.4. חשוב להדגיש את זמינות מחנך הכיתה, יועץ בית-הספר ומבוגרים משמעותיים נוספים ואת נכונותם לעזור בכל עת.5. כדאי לנסות ליצור בכיתה אווירה של שותפות, של תמיכה ושל רצון לעזור. יש לשים את הדגש על עידוד לגילוי סולידריות, אמפתיה, לכידות קבוצתית והסתייעות בכיתה כגורם תמיכה חברתית.6. יש לשים לב לתלמידים או לקבוצות המגיבים באופן קשה במיוחד (החצנה, הקצנה, הסתגרות, הימנעות...) ולהפנותם לפסיכולוג או ליועצת בית-הספר.7. כדאי לספק לתלמידים מידע הנוגע לגופים ולארגונים שונים המיועדים לילדים ולבני נוער אשר נותנים עזרה ומסייעים בהקלת המצוקה, תוך שמירה על אנונימיות הפונה (ער"ן, סה"ר וכד')8. מומלץ לשלב התערבויות המזמנות עשייה ופעילות יצירתית או הבעתית אשר מאפשרות שחרור רגשי ותחושת עשייה והשפעה.9. יחד עם מתן הלגיטימציה לביטוי הרגשות והפחדים המלווים את האירועים והמאפשרים את עיבוד האבל, יש לשים דגש על חשיבות החזרה לשגרה, תוך שימוש במסרים מחזקים של תקווה וציפייה להחלמה. אנשי חינוך יקרים, נאחל לכם כוח ואמונה בעשייתכם הברוכה והחשובה.בתקווה לימים שקטים,שלכם ותמיד אתכם -שפ"י, השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך ונסיים בשירה היפה של נעמי שמר ז"ל, שכבר איננה אתנו ובכל זאת, כאילו חזתה במשהו את תחושותינו בימים האחרונים – https://www.youtube.com/watch?v=-ys9hDXnpaY התחדשות אחרת / נעמי שמר עייפות בלתי מוסברת.פיק ברכיים לא מובןצל שרב על כל הדרך,ואבק לבןאבל עודך משוועלגשמי ברכהעוד רחוקה מנוחתך אחרי החגים יתחדש הכל.יתחדשו וישובו ימי החולהאוויר, העפר, המטר והאשגם אתה,גם אתה,תתחדש. בגנך פורחים לפתעעץ הפרי ועץ הסרקועץ החלומותועץ הטוב והרעומוטלים כל כליךבחצר ביתךלא נשלמה מלאכתך אחרי החגים יתחדש הכל... במסע שלא נגמרבין שדות הצל ושדות האוריש נתיב שלא עברתושתעבורשעון סמוי מן העיןמצלצל לךלא נשלמה אהבתך אחרי החגים יתחדש הכל... במידה ואתם מזהים מצוקה או דאגה מתמשכת הנכם מוזמנים לפנות אליי בכל שאלה או התלבטות בטלפון 0528445195 או בטלפון המשרד 02-5421333 בציפייה לימים טובים ושקטים. הדר לויפסיכולוגית ביה"ס